آموزش 3Ds max ، قسمت 46

این متن مرتبط به فیلم شماره 0046 آموزش 3Ds Max می باشد
در این قسمت extended spline ها را مورد برسی قرار می دهیم.
با رفتن در panel shape ها ، گزینه extended spline را از drop menu انتخاب می کنیم.

اولین گزینه در این قسمت W rectangle می باشد که مخفف گزینه wide rectangle می باشد .
توسط این گزینه می توانیم دو تا مربع ، مستطیل متحدالمرکز را خلق نماییم.

وقتی گزینه ctrl از روی keyboard را فعال می کنیم ، نرم افزار شی را به فرم مربع خلق خواهد کرد.
با رفتن در panel modify  به پارامترها آن دسترسی پیدا می کنیم.
از دو گزینه ی  rollout ، rendering  و interpolation نیز می توانیم استفاده نماییم.
در قسمت parameters می توانیم ، طول و عرض شی را مشخص کنیم و توسط گزینه thickness ، ضخامت شی معیین می شود.
زمانیکه گزینه sync corner fillets  فعال باشد وقتی گزینه 1 corner radius را بالا  می بریم ، لبه های شی از بیرون تحت تاثیر عمل fillet قرار می گیرند و گرد می شوند ، در صورتیکه مقدار عددی گزینه corner radius 1 ، را بالاتر ببریم , مربع داخلی نیز تحت تاثیر عمل fillet  قرار میگیرد و لبه های مربع داخلی نیز ، گرد می شود ، این اتفاق به دلیل فعال بودن گزینه sync corner fillets رخ می دهد.
در صورتیکه گزینه sync corner fillets  غیر فعال باشد ، مربع داخلی را به صورت دستی ، توسط گزینه corner radius 2 می توانیم تحت تاثیر عمل fillet قرار دهیم و لبه های مربع داخلی را نیز گرد کنیم.
گزینه بعدی channel spline می باشد و به کمک آن می توانیم ، یک spline به شکل C را ترسیم کنیم.

با استفاده از خاصیت ctrl ، base شی به صورت مربع خلق می شود و کادر creation method نیز در این گزینه موجود می باشد.
از طریق panel modify می توانیم ، پارامترهای این گزینه را تحت تاثیر عمل ویرایش قرار دهیم.
توسط قسمت parameters قادر می باشیم  طول ، عرض و ضخامت شی را معیین کنیم.
با  استفاده از گزینه corner radius 1 می توانیم لبه های بیروی شی را به صورت گرد در آوریم و در صورتیکه گزینه sync corner fillets  فعال باشد و با بالا بردن مجدد این گزینه لبه های داخلی نیز به صورت گرد , تغییر فرم می دهند.
اگر گزینه sync corner fillets  ,غیر فعال باشد , توسط گزینه corner radius 2 می توانیم به صورت دستی ، فرم لبه های داخلی شی را نیز تغییر دهیم.
شی بعدی tee  می باشد که ، یک شی به فرم T در اختیار ما قرار می دهد.

با استفاده از خاصیت ctrl ، تمام اجزای شی و تمام قسمتهای آنرا به صورت مساوی ترسیم می کند.
کادرهای creation method و keyboard entry  نیز در این شی موجود می باشند.
با رفتن در panel modify ، طول ، عرض و ضخامت شی را می توانیم تغییر دهیم و گزینه corner radius ، گوشه ها را به صورت گرد برای ما خلق خواهد کرد.
شی بعدی angle spline می باشد که یک شی به صورت L را در اختیار ما قرار می دهد.
با استفاده از قابلیت ctrl ، base  شی به فرم مربع خلق می شود و تمام اضلاع آن را به صورت مساوی ترسیم می کند.
خاصیتهای creation method و keyboard entry  را همچنان در اختیار داریم.
با در دست داشتن Panel modify ، می توانیم , طول ,عرض و ضخامت شی را تغییر دهیم .
توسط گزینه corner radius 1  و زمانیکه گزینه sync corner fillets فعال باشد  می توانیم ، لبه های بیرونی شی را به صورت گرد در بیاوریم و با بالا بردن این گزینه ، لبه های داخلی نیز تحت تاثیر همین عمل قرار می گیرند.
چنانچه گزینه sync corner fillets غیر فعال باشد ، به صورت دستی با استفاده از گزینه corner radius 2 می توانیم لبه های داخلی شی را نیز به فرم گرد در آوریم.
با استفاده از گزینه edge radii ، می توانیم لبه های خارجی شی را ، در دو راستای افقی و عمودی به شکل گرد در آوریم.

آخرین شی در این قسمت wide flange می باشد.

با استفاده از کلید ctrl ، base شی به صورت مساوی خلق خواهد شد.
زمانیکه به panel modify می رویم ، قادر می باشیم طول , عرض و ضخامت شی را ویرایش نماییم و گزینه corner radius  لبه های شی را به صورت گرد برای ما نمایش می دهد.
این متن در شماره بعدی ( آموزش تری دی مکس قسمت 47) ادامه دارد…
تالیف و کوتاه شده از آموزش های ویدئویی مرکز تخصصی آموزش تری دی مکس ، وی ری و معماری داخلی – تصویرگران پویا اندیش .