آموزش تري دي مکس ، قسمت 28

این قسمت مربوط به فیلم شماره 0028 تري دي مکس می باشد
نرم افزار 3Ds Max بیش از 16 ملیون رنگ را پشتیبانی می کند و زمانیکه در آن رنگی را انتخاب می نماییم ، می توانیم تعیین کنیم که از24 bit اطلاعات رنگی استفاده نماید . رنگ انتخاب شده را برای رنگ حالت wireframe شی در نظر گرفته میشود ، که توسط این رنگ قادر می باشیم مدیریت بهتری در داخل صحنه داشته باشیم.
این بدین معنا می باشد که چنانچه به شی متریالی اختصاص دهیم ، در حالت shaded ، متریال اختصاص داده شده را ، برای ما نمایش می دهد ولی در حالت wireframe دیگر متریال قابل مشاهده نمی باشد و ما رنگ شی را مشاهده خواهیم کرد.

برای تبعیین رنگ wireframe شی ، با استفاده از دو پنجره object color و color selector این امکان در اختیار ما قرار می گیرد و توسط این دو کادر ترکیب رنگی را برای مدیریت بهتر صحنه می توانیم ایجاد نماییم.

در کادر object color با فعال نمودن گزینه add custom color ، پنجره color selector برای ما نمایان می گردد ، این پنجره در قسمتهای مختلف نرم افزار همانند light ها و Material editor موجود می باشد.

در این پنجره سه حالت انتخاب رنگ موجود می باشد ؛
گزینه اول : HBW ( hue blackness whiteness ) می باشد که توسط hue می توانیم شاخه رنگی یا غلظت رنگ مورد نظرمان را تعیین نماییم و توسط whiteness ، روشنایی رنگ را می توانیم کم یا زیاد کنیم و با بکارگیری از گزینه blackness می توانیم تیرگی رنگ مربوطه را مشخص نماییم.

مد رنگی دوم : RGB می باشد که توسط این خاصیت می توانیم ترکیب رنگی را با بکار گیری از سه رنگ قرمز ,سبز و آبی ایجاد نماییم و به کمکslide ، spinner هم این قابلیت ایجاد می شود.
مد رنگی سوم : مدل HSV ( hue saturation value ) می باشد ، که با بهرهمند شدن از گزینه hue می توانیم رنگ اصلی را تعیین نمایم ، توسط saturation به غلظت رنگ دسترسی پیدا می کنیم و value روشنایی و شدت رنگ را مشخص خواهد کرد.

در قسمت color output نیز می توانیم رنگ قبلی که در سمت چپ قرار دارد را مشاهد نماییم و رنگی را که در حال حاضر تعیین کرده ایم ، در قسمت راست این کادر مشاهد می کنیم.

با انتخاب گزینه rest رنگ انتخابی به حالت پیش فرض خود باز می گردد و با استمداد گرفتن از گزینه add color ، رنگ مورد نظر به قسمت custom color اضافه خواهد شد.
اصولا نرم افزار رنگ اشیا را به صورت تصادفی انتخاب می نماید به جزء زمانیکه اشیا تحت تاثیر لایه ایجاد شوند.

از دو طریق قادر می باشیم اشیا را تحت تاثیر لایه ترسیم نماییم؛
اولین روش : کلیک راست نمودن در داخل نمای فعال و انتخاب گزینه object properties و گزینه by layer را فعال نماییم.

روش دوم : منوی customize را انتخاب می کنیم و گزینه preference را فعال می نماییم.

از پنجره preference setting گزینه default to by layer for new nods فعال کرده از این لحظه اشیایی که خلق می کنیم تحت تاثیر لایه ایجاد خواهند شد.

نشانه تحت تاثیر لایه بودن شی ، این است که رنگ شی در منوی modify به صورت سیاه و سفید نمایش داده می شود.

کادر object color قابلیت انتخاب 64 تا رنگ را در اختیار ما قرار میدهد و 16 رنگ متفاوت را می توانیم در قسمت custom color  انتخاب نماییم و در این قسمت قادر می باشیم رنگی را تبعیین نماییم و بارها از آن رنگ استفاده کنیم که این کادر 24 bit اطلاعات رنگی را نیز در دسترس ما قرار می دهد.
همچنین در این قسمت می توانیم تعیین نماییم که اشیا تحت لایه باشند یا به صورت فردی عمل نمایند و همین طور با فعال نمودن گزینه assign random color هر بار که شی را خلق می نماییم نرم افزار رنگ شی خلق شده را به طور تصادفی برای ما انتخاب می کند.
توسط گزینه select by color قادر می باشیم ، اشیا هم رنگ را انتخاب کنیم.

پنجره color selector یک پنجره models نمی باشد و قادر می باشیم به کادر زیر این پنجره دسترسی داشته باشیم.

در پنجره object color دو قابلیت انتخاب رنگ موجود می باشد ، یکی 3ds max palette و دیگری خاصیت auto cad aci palette و این امکان را به ما میدهد که بین آنها جابجایی را نیز انجام دهیم .
زمانیکه خاصیت 3ds max palette3 را انتخاب می نماییم ، 64 رنگ مختلف در اختیار خواهیم داشت.
در صورتیکه گزینه auto cad aci palette را انتخاب نماییم ، 256 دامنه رنگی نمایان می شود که این خاصیت تقابل خوبی با نرم افزار auto cad را برای ما بر قرار می کند.

پنجره color selector متفاوت دیگری نیز موجود می باشد, در صورتیکه خاصیت رندرمان را تغییر دهیم و آن را به خاصیت mental ray تبدیل نماییم ، کادر color selector در موتور رندر mental ray تغییر می یابد.
با رفتن در پنجره setup render و انتخاب پنجره color selector در قسمت spatial contrast می توانیم به این کادر دسترسی پیدا کنیم.

در این پنجره مقداریر رنگی از صفر می باشند تا یک و دیگر از صفر تا 255 دامنه رنگی که درباره آن قبلا توضیح داده ایم موجود نمی باشد.در این کادر مقداریر اعشار نیز موجود میباشد و دامنه رنگی ما بیشتر خواهد شد.
گزینه alpha نیز در این قسمت اضافه شده است که به کمک این خاصیت می توانیم رنگ alpha را نیز تبعیین نماییم.

این متن در شماره بعدی ( آموزش تری دی مکس قسمت 29)  ادامه دارد…
تالیف و کوتاه شده از آموزش های ویدئویی مرکز تخصصی آموزش تری دی مکس ، وی ری و دکوراسیون داخلی – تصویرگران پویا اندیش .